Det ingen tør å si om moteindustrien

  • 22.10.2015 - 18:17


Det har vært lenge stille her på bloggen. Det finnes ikke kun en grunn til det, men nok mange, når jeg tenker over det. Jeg har jobbet med å realisere mitt eget prosjekt, samt at jeg har tre deltidsjobber ved siden av, og opptar studiene mine igjen fra november.

En annen grunn, og nok den som har påvirket fraværet av bloggingen mest, er at mitt moralske fokus og prioriteringsrekkefølgen min er blitt annerledes.

Mote har alltid opptatt meg, og da jeg var liten drømte jeg om å bli designer. I slutten av tenårene og begynnelsen av tyveårene mine kjøpte jeg alt for mye klær. H&M var min beste venn, og det gikk sjeldent en uke, eller bare noen dager, at jeg ikke hadde kjøpt flere plagg derfra.

Jeg er blitt smartere. Jeg er blitt nysgjerrig, og jeg er blitt mitt moralske ansvar i denne verden bevisst.

De sosiale mediene har med rekordfart påvirket forbrukere til å falle i en felle av et kjøpepress som aner ingen grenser. Spesielt unge forbrukere. Unge jenter der det eneste de fokuserer på, er å poste et bilde på instagram med den nyeste jakken fra H&M Trend, den hypede vesken fra Proenza Schouler eller den nye kåpen fra Bikbok. Motehusene har for lengst innsett hvilken makt de har over forbrukerne på de sosiale mediene, og det er ikke få jenter som hashtagger #bikbok i håp om å bli repostet av motehuset sin egen instagram-konto. En repost genererer flere følgere og et fokus som gjør at man blir sett opp til blant likesinnede. Jeg vet det, for jeg har gjort det samme selv.

I denne informasjonstiden, der alt man vil vite ligger et tasteklikk unna, er det lett å finne ut av hvilke konsekvenser moteverdenen har på omverdenen. Vi snakker kolossale påvirkninger på miljøet, mennesker og dyr, og også de psykiske følgene de unge jentene (eller guttene) i vår del av verden får, ved å føle at de ikke kan leve opp til det virtuelle livet til de andre brukerne av Instagram.

For å ville vite, kreves det nysgjerrighet. Jeg beskrev tidligere at jeg er blitt nysgjerrig - jeg er blitt kritisk, og ved hjelp av tasteklikk kan jeg nå lese at 33 % av klesarbeidere i Kambodia er undervektige på grunn av at de ikke har råd til mat. At det kreves 2720 liter vann for å lage en t-skjorte - det er ca. det samme som du ville drikke i løpet av tre år. At omkring 170 millioner barn i verden lever som barnearbeidere - mange innenfor moteindustrien.  At ca. 80 milliarder stykker med klær blir laget hvert år - prøv å tenk over det tallet litt. At ved garveriene langs Bangladesh sine elver blir barn født med handicap som følge av kjemikaliene som blir brukt for å garve skinnet som blir til skoene våre. At mange kuer ikke når å dø ordentlig, før de blir flådd.
Dette er fakta. Det er med disse fakta at mitt syn på moteindustrien har endret seg - for kan man virkelig vite dette, uten å føle et stikk av medansvar som forbruker?

Moteindustrien trenger å revolusjoneres. Mote er en holistisk prosess og burde bli behandlet deretter. Vi i denne prosessen er en sammenkoblet kjede; forbrukeren, designeren og syersken. Vi er alle koblet sammen, og det sier seg selv at når et motehus kan ha en avanse på 600 % på klærne sine og bli milliardærer, mens syersken tjener 600 kr. om måneden ved å jobbe 14 timer hver dag og sliter med å brødfø familien sin, alt imens vi forbrukere vender det blinde øyet til, ja, da er det noe gale med samfunnet vårt. Vi som forbrukere har en kolossal makt og vi som samfunnsborgere har et moralskt ansvar overfor den syersken som sliter for å lage den ene t-skjorten vi bruker seks ganger før den blir kastet. Det er på tide vi innser hvilken makt vi har og bruker den til å skape en mer rettferdig (mote)verden - vi kan begynne med å bare kjøpe litt mindre klær, bruke det vi har litt lenger, og ikke minst; være kritiske, være nysgjerrige og oppsøke informasjon.

Jeg håper dere har en fantastisk dag og kanskje tenker litt mer over hva det egentlig vil si å være forbruker :)

Stor klem fra meg

lisarorvik

22.10.2015 kl.18:20

kjempe fint innlegg, liker bloggen din kjempe godt :)
Hanne T

Velkommen



I am a 25 years old norwegian bon vivant now located in Copenhagen. This is not another fashion blog, but a glimpse into my personal style & my life in Copenhagen, and how I aim and wish for a more sustainable and animal friendly approach towards style, fashion and beauty in general. I hope I can inspire you to be a bit more stylish and environmentally friendly, because how I see it; those are not opposites. Feel free to contact me at hannetoerseth@gmail.com if you have any questions.

Blogg.no reklame

Søk i bloggen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Bloggdesign

hits