HST & FUR FREE FUR

  • 26.10.2015 - 14:49



For meg er hsten noe av det vakreste som finnes.
Mens jeg gikk tur langs store trr med Berta (hunden min) p Assistensen her i Kbenhavn i dag, ble jeg ndt til stoppe opp og bare nyte duften og fargene. Det var i det sekundet at jeg fant ut av at min favorittduft her i verden er duften av hst og nletrr sammen.
Se bare p treet p bildet; en eksplosjon av farger.

Det nederste bildet er fra grsdagens tur p vei hjem fra loppemarked med kjresten min. Jakken, skoene og beltet er kjpt p tidligere loppemarkeder, og hva er vel bedre enn det. Jakken er fra H&M, dog minner den meg om Stella Mccartney sin Fur Free Fur. Hennes jakker er selvflgelig i en helt annen prisklasse, men til gjengjeld kan man vre sikker p at hun ikke har benyttet seg av sweatshops og slaveliknende forhold til arbeiderne sine, noe som H&M blir beskyldt for. Heldigvis kjpte jeg jakken brukt, og derved med god samvittighet i mine yne. :)

Hper dere har en fantastisk dag! :) <3

Det ingen tr si om moteindustrien

  • 22.10.2015 - 18:17


Det har vrt lenge stille her p bloggen. Det finnes ikke kun en grunn til det, men nok mange, nr jeg tenker over det. Jeg har jobbet med realisere mitt eget prosjekt, samt at jeg har tre deltidsjobber ved siden av, og opptar studiene mine igjen fra november.

En annen grunn, og nok den som har pvirket fravret av bloggingen mest, er at mitt moralske fokus og prioriteringsrekkeflgen min er blitt annerledes.

Mote har alltid opptatt meg, og da jeg var liten drmte jeg om bli designer. I slutten av tenrene og begynnelsen av tyverene mine kjpte jeg alt for mye klr. H&M var min beste venn, og det gikk sjeldent en uke, eller bare noen dager, at jeg ikke hadde kjpt flere plagg derfra.

Jeg er blitt smartere. Jeg er blitt nysgjerrig, og jeg er blitt mitt moralske ansvar i denne verden bevisst.

De sosiale mediene har med rekordfart pvirket forbrukere til falle i en felle av et kjpepress som aner ingen grenser. Spesielt unge forbrukere. Unge jenter der det eneste de fokuserer p, er poste et bilde p instagram med den nyeste jakken fra H&M Trend, den hypede vesken fra Proenza Schouler eller den nye kpen fra Bikbok. Motehusene har for lengst innsett hvilken makt de har over forbrukerne p de sosiale mediene, og det er ikke f jenter som hashtagger #bikbok i hp om bli repostet av motehuset sin egen instagram-konto. En repost genererer flere flgere og et fokus som gjr at man blir sett opp til blant likesinnede. Jeg vet det, for jeg har gjort det samme selv.

I denne informasjonstiden, der alt man vil vite ligger et tasteklikk unna, er det lett finne ut av hvilke konsekvenser moteverdenen har p omverdenen. Vi snakker kolossale pvirkninger p miljet, mennesker og dyr, og ogs de psykiske flgene de unge jentene (eller guttene) i vr del av verden fr, ved fle at de ikke kan leve opp til det virtuelle livet til de andre brukerne av Instagram.

For ville vite, kreves det nysgjerrighet. Jeg beskrev tidligere at jeg er blitt nysgjerrig - jeg er blitt kritisk, og ved hjelp av tasteklikk kan jeg n lese at 33 % av klesarbeidere i Kambodia er undervektige p grunn av at de ikke har rd til mat. At det kreves 2720 liter vann for lage en t-skjorte - det er ca. det samme som du ville drikke i lpet av tre r. At omkring 170 millioner barn i verden lever som barnearbeidere - mange innenfor moteindustrien. At ca. 80 milliarder stykker med klr blir laget hvert r - prv tenk over det tallet litt. At ved garveriene langs Bangladesh sine elver blir barn fdt med handicap som flge av kjemikaliene som blir brukt for garve skinnet som blir til skoene vre. At mange kuer ikke nr d ordentlig, fr de blir fldd.
Dette er fakta. Det er med disse fakta at mitt syn p moteindustrien har endret seg - for kan man virkelig vite dette, uten fle et stikk av medansvar som forbruker?

Moteindustrien trenger revolusjoneres. Mote er en holistisk prosess og burde bli behandlet deretter. Vi i denne prosessen er en sammenkoblet kjede; forbrukeren, designeren og syersken. Vi er alle koblet sammen, og det sier seg selv at nr et motehus kan ha en avanse p 600 % p klrne sine og bli milliardrer, mens syersken tjener 600 kr. om mneden ved jobbe 14 timer hver dag og sliter med brdf familien sin, alt imens vi forbrukere vender det blinde yet til, ja, da er det noe gale med samfunnet vrt. Vi som forbrukere har en kolossal makt og vi som samfunnsborgere har et moralskt ansvar overfor den syersken som sliter for lage den ene t-skjorten vi bruker seks ganger fr den blir kastet. Det er p tide vi innser hvilken makt vi har og bruker den til skape en mer rettferdig (mote)verden - vi kan begynne med bare kjpe litt mindre klr, bruke det vi har litt lenger, og ikke minst; vre kritiske, vre nysgjerrige og oppske informasjon.

Jeg hper dere har en fantastisk dag og kanskje tenker litt mer over hva det egentlig vil si vre forbruker :)

Stor klem fra meg

Hanne T

Velkommen



I am a 25 years old norwegian bon vivant now located in Copenhagen. This is not another fashion blog, but a glimpse into my personal style & my life in Copenhagen, and how I aim and wish for a more sustainable and animal friendly approach towards style, fashion and beauty in general. I hope I can inspire you to be a bit more stylish and environmentally friendly, because how I see it; those are not opposites. Feel free to contact me at hannetoerseth@gmail.com if you have any questions.

Blogg.no reklame

Sk i bloggen

Kategorier

Arkiv

Bloggdesign

hits